ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

В новий рік – за нові гроші: Які "подарунки" обіцяють львів'янам в обмін на подорожчання проїзду

У Львівській міськраді розповіли, як хочуть покращити якість пасажирських перевезень в обмін на підвищення вартості проїзду

Depo.
6 грудня 2018 16:30
ФОТО: depo.ua

У Львові готуються до підвищення вартості проїзду у міських маршрутках. Перевізники міста уже досягли домовленостей із міської радою Львова про підвищення вартості проїзду і навіть погодились знову безкоштовно возити пільговиків. За це місто підвищить проїзд до 8 гривень.

Проте чиновники запевняють, що до кінця 2018 року львів'яни в міських автобусах платитимуть за проїзд 5 гривень. Про це пише 032.ua із посиланням на заступника директора департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрія Білого. "Переговори з перевізниками ще тривають. Рішення щодо тарифу прийматиме виконавчий комітет міської ради. Ця процедура займає орієнтовно півтора місяця часу", – сказав посадовець. Також він зазначив, що тариф на міські пасажирські перевезення з нового року зросте "орієнтовно до 7-8 гривень".

Прес-служба міськради Львова переконує, що вже цього року ЛК "АТП-1" має поповнитися 150 новими великогабаритними низькопідлоговими автобусами. Крім того, ЛКП "Львівелектротранс" вже отримав 30 німецьких трамваїв та провів тендер на придбання 50 нових тролейбусів, які очікують отримати весною наступного року. Однак, як стверджує Андрій Білий, якість перевезень пасажирів залежить не лише від закупівлі нових одиниць транспорту – це комплексне питання, яке включає впровадження електронного квитка, розробку і впровадження концепції паркування, розвиток велоінфраструктури та пішохідного руху, та надання пріоритету громадському транспорту. Саме такою є стратегія розвитку громадського транспорту Львова.

"Зараз у транспортній галузі Львова робиться дуже багато. Про часткові результати мешканцям відомо, проте є багато напрацювань, які невідомі. Найперше хочу наголосити, що не буде покращення у транспортній галузі, якщо лише закуповувати великі автобуси і ставити їх на маршрути. Це комплексне питання, яке потрібно розглядати з усіх дотичних сторін. Зокрема, транспортне моделювання показало, що у нас з 07:00 і до 10:00 ранку потрібно перевезти 150 тис. людей. Це дані на 2017 рік. Проїзна здатність всього громадського транспорту становила 127 тисяч пасажирів. Через те і маємо переповнений транспорт, оскільки його не вистачає", – каже Білий.

Відповідно, було визначено скільки транспорту мало б бути, щоб забезпечити проїзну здатність: до 2020 року в місті має бути 120 трамваїв, 120 тролейбусів, 150 малих автобусів і 340 великих автобусів. Саме електротранспорту і великим автобусам буде надаватися пріорітет.

Білий переконує, що перша річ, яку хотіли поміняти у Львові - це збільшити частку комунального транспорту. Саме для цього у 2018 році купувалося в лізинг 150 автобусів. Крім того, вже є 30 трамваїв, проведено тендер на придбання 50 тролейбусів. Відповідно у 2019 році має бути ще придбано 30 трамваїв, 40 тролейбусів і 100 великих автобусів.

Одним з великих досягнень цього року у мерії вважають проведення конкурсу з визначення перевізників. Про підводні течії проведення цього конкурсу Depo.Львів писав уже неодноразово. Одразу слід зазначити, що на 12 маршрутів не подався жоден перевізник. Частина цих маршрутів буде замінена, а решта, без змін, буде передана на обслуговування в АТП-1 (18, 19, 36, 37, 40, 48, 50) після надходження нових автобусів.

За словами Білого, щоб кардинально і якісно покращити ситуацію в транспортній галузі Львова, необхідно пропрацювати і змінити багато дотичних сфер до цієї сфери: це запровадження оплати за транспортну роботу, запровадження електронного квитка, збільшити частку перевезень комунальним транспортом, пріоритезація руху громадського транспорту. "Усі європейські міста прийшли до того, що приватний транспорт – це дорого, не екологічно, забиває вулиці і створює затори. Нам потрібно змінювати мислення, що, мовляв, маю їхати тільки я на своїй машині. Тому минулого тижня ми зробили перший крок у цьому напрямку і на 7 вулицях Львова виділили смуги для громадського транспорту. Також тут важливо впорядкувати паркування, адже якщо запарковано декілька смуг руху то зрозуміло, що жоден транспорт не проїде", – розповів директор департаменту.

Крім того, має бути якісна пішохідна інфраструктура та громадські простори. А для цього, пояснює Білий, усі повинні розуміти, що пройти пішки до маршрутки 300 м – нормально. "Розвиток пішохідної інфраструктури має мотивувати людей ходити пішки. Не потрібно їхати одну зупинку, її можна пройти пішки, за умови хорошої погоди" – каже посадовець.

Наступний фактор – розвиток велоінфраструктури і велоруху та зменшення навантаження на центральну частину міста. Центр зазвичай "стоїть" в пікові години, бо туди з'їжджаються усі. Тому транспортні потоки потрібно не зводити в один центр, а "закрутити" по колу, що є основою організації малого транспортного кільця міста.

Що стосується вартості користування транспортом, то оплата транспортної роботи, на думку представника ЛМР, мала б здійснюватися за кілометр. Однак, щоб запровадити такий механізм, необхідно ввести електронний квиток. "Традиційна оплата за проїзд відбувається за схемою: пасажир – готівка – перевізник. Також у нас вже давно функціонує безготівкова модель оплати – це QR-коди та термінали в електротранспорті. Та це не є електронний квиток, як це називають в інших містах", – каже Білий, додаючи, що якщо безготівкову оплату за проїзд назвати електронним квитком, то Львів це давно впровадив.

Посадовець наводить у приклад Харків, де впроваджений "електронний квиток" – це та сама безготівкова оплата проїзду. В столиці Слобожанщини такою системою оплати користується лише 6% пасажирів, у Львові – більше 15% користувачів. "Але для нас електронний квиток має інше розуміння. Ми для себе визначили іншу концепцію. У нашій схемі є пасажир – оператор – перевізник. Завдання оператора – зібрати кошти з пасажира в найрізноманітніший спосіб: абонементом на тиждень, місяць, рік чи готівкою, та це буде найдорожче. Далі оператор оплачує перевізнику за транспорту роботу відповідно до звітів. Тому ми – перші в Україні, хто впроваджує саме таку схему оплати", – пояснює Білий.

Підготовча робота до впровадження електронного квитка у Львові розпочалася ще в березні 2015 року. З березня 2017 року почалися тендерні процедури. Зараз, кажуть у мерії, розпочався останній тендер. До 15 січня 2019 року триває збір пропозицій, на впровадження дається 12−18 місяців. За оптимістичним сценарієм, до січня 2020 року весь громадський транспорт Львова буде покрито електронним квитком. За песимістичним – до травня 2020 року. Втім, такі обіцянки містяни чують уже не один рік.

Обов'язково також для якісного функціонування транспортної галузі є оптимізація мережі схем маршрутів. Може бути один маршрут, який вивозить з мікрорайону, а далі є можливість різноманітних пересадок. Також ЛКП "Львівавтодор", спільно з КУ "Інститут міста" напрацьовують концепцію щодо паркування. Для цього розглядаються можливості будівництва підземних паркінгів. Зокрема зараз пропрацьовується можливість будівництва підземного паркінгу на пл. Петрушевича і пл. Двірцевій. Ці проекти, за словами Білого, будуть йти на інвестиційний конкурс".

Поза центром буде вигідніше залишати авто, бо чим ближче до центру тим паркування буде дорожче. Також передбачено функціональні паркінги, які будуть діяти біля магазинів, супермаркетів, автостанцій, вокзалів, а також будуть створюватися перехоплюючі паркінги, з яких люди можуть пересідати на якісний громадський транспорт. І передбачається функціонування чотирьох автостанцій: Рясне, вул. Городоцька, вул. Личаківська і вул. Зелена.

"Також місто активно працюватиме над пріоритезацією громадського транспорту. Якщо, до прикладу, взяти трамвайний маршрут № 8, який наближений до ідеального, то тут є 1 км, який трамвай проїздить за 3 хвилини, і є 0,5 км, які трамвай їде 20 хвилин – від Академії мистецтв до пл. Франка. Якщо ж порахувати, як трамвай на цьому маршруті їде, коли нема заторів і в годину пік, то різниця сягає 40−60%. Як бачимо, цей трамвай може здійснювати на 40−60% більше перевезень тим самим кількісним складом, якщо немає заторів. Тому обов'язково потрібно надавати пріоритет громадському транспорту", – наголошує посадовець.

Отже, планів у Львівської мерії повно. Втім, поки що суттєвого покращення якості громадського транспорту у Львові не видно, що добряче псує райдужну картину, яку намагаються змалювати у Садового. Це засвідчили і останні громадські слухання – якраз щодо підвищення вартості проїзду. На них прийшло і багато водіїв, тобто людей, зацікавлених у підвищенні, тож у підсумку жодного рішення ухвалити не вдалось. Хоча навіть якби і вдалось, то воно було б тільки дорадчим. Тож львів'янам з Нового року таки доведеться платити більше. І вірити, що все обіцяне в мерії таки колись справді втілиться у життя.

Більше про політичне та культурне життя Львова та області читайте на Depo.Львів

Також приєднуйтеся до нашої групи у Facebook та переглядайте наші віде на YouTube