Фініш або імітація: Чи "народиться" з розмов Садового е-квиток у Львові

Львівська міська рада отримала шалену критику через підвищення проїзду в маршрутках. І тут же згадала про давню, але більш виграшну тему – впровадження в них електронного квитка

Фініш або імітація: Чи "народиться" з ро…

У Львові знову заговорили про можливість запровадження електронної оплати за проїзд у маршрутках. Коли це щастя чекатиме містян на практиці досі так і не відомо. Точніше, терміни у мерії називають, проте вірити їм не вдається, адже переносились вони вже неодноразово. Чому – з'ясовували журналісти Depo.Львів.

В лютому, після підвищення вартості проїзду у маршрутках міста, львів'яни все більше стали нарікати на те, що у галузі транспорту нічого не змінилось. Хіба що маршрутки стали ще більше переповненими, адже пенсіонери тепер знову їздять у міських маршрутках безкоштовно і безлімітно. Щоправда, троє приватних перевізників Львова оприлюднили графіки оновлення транспорту. Чи буде так насправді, стане зрозуміло з часом, наразі ж "на око" суттєвих змін не помітно.

Начебто у Львові збираються запровадити квитки із захисною голограмою: таку обіцянку оприлюднив комунальний перевізник міста Львова. Як повідомив директор ЛК "АТП № 1" Орест Хамула, підприємство планує найближчим часом отримати першу партію таких проїзних документів із захистом від підробок. І адміністрація підприємства закликає пасажирів брати такі квитки під час оплати. "Дизайн квитків в автобусах буде подібним на дизайн квитків в електротранспорті, однак для зручності пасажирів автобусні квитки відрізнятимуться кольором", – розповів Хамула.

Як зі свого боку повідомив заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрій Білий, впровадження квитків із захисною голограмою є кроком у напрямку запровадження якісного обліку пасажиропотоку в автобусах. "В електротранспорті є прозорий і зрозумілий облік пасажиропотоку. Такий же механізм хочемо запровадити і в ЛК "АТП № 1", тому розглядаємо можливість введення посад контролерів-касирів, які б слідкували за оплатою пасажирів", - розповів Білий. За його словами, таку схему роботи на підприємстві воліли б випробувати на одному маршруті, щоб зрозуміти доцільність її запровадження в усіх автобусах "АТП № 1". Також розглядається можливість безготівкової оплати в автобусах – на зразок електротранспорту

У міськраді тим часом пообіцяли перевіряти чистоту у львівських маршрутках. Виконувач обов'язків міського голови Львова Геннадій Васьків дав доручення управлінню транспорту щотижня виїжджати на бази до перевізників і перевіряти технічний й санітарний стани маршруток. Вже обстежено маршрутки на АТП-14630, ТзОВ "Фіакр-Львів" та ТзОВ "Міра і К". Як з'ясувалося, транспорт перебуває у неналежному санітарному стані, в салонах відсутня інформація про безоплатний проїзд пенсіонерів та школярів, тож на перевізників-порушників, переконують в мерії, чекатимуть штрафи.

Власне, останнє є відповіддю на те, чому львів'яни не хочуть платити за проїзд у маршрутках. Навіть відповідну електронну петицію зареєстрували. Її автор наголошує, що у Львові не мають курсувати старі маршрутки, і пропонує встановити максимально допустимий "вік" автобуса – шість років. Якщо ж містом курсуватимуть маршрутки, термін експлуатації яких перевищує шість років, чоловік пропонує зменшувати вартість проїзду на 25% за кожен понаднормовий рік.

Проте є і прямо протилежні пропозиції: у Львові зареєстрували електронну петицію із закликом підняти тариф на проїзд у міських маршрутках до 8-9 гривень. За додаткові кошти пропонується найняти продавців квитків у автобуси та маршрутки. "Вони працюватимуть безпосередньо на місто, а не на окремих перевізників, продаватимуть два види квитків – звичайні та пільгові (безкоштовні). Така посада буде тимчасовою – до повного введення електронного квитка", – йдеться у тексті петиції.

На думку авторки Христини Козій, після підвищення вартості проїзду на 1-2 гривні і впровадження у маршрутці продавця квитків, водій буде виконувати лише свої прямі обов'язки та не відволікатиметься від дороги. Окрім того, облік готівки та кількості пасажирів cтане прозорішим, а кількість осіб, які не оплачують проїзд зменшиться.

Поки ж "покращення" тільки обіцяють, містяни започаткували новий флешмоб –пасажирів закликають вимагати у водіїв квиток, хоча їхнього обліку ніхто і не веде. А перед тим влаштували акцію протесту проти підвищення вартості проїзду, яка, втім, вийшла нечисельною. Зауважимо, що у міськраді у відповідь заявили, що вартість проїзду зросла "на вимогу громадськості", що ще більше збурило мешканців Львова.

Вочевидь, щоб хоч якось вгамували обурених містян, у мерії знову заговорили про можливість запровадження електронної оплати за проїзд. У вівторок, 12 лютого, відбулося розкриття пропозицій від учасників тендеру на розробку, постачання, встановлення та обслуговування автоматизованої системи оплати проїзду у громадському транспорті м. Львова (е-квиток). Технічні пропозиції подали шість компаній та консорціумів.

Як повідомив заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрій Білий, участь у тендері взяли 29 компаній з 17 країн світу. Проект буде фінансуватися за кредитні кошти Європейського банку реконструкції та розвитку. "Зараз представники ЛКП "Львівавтодор" та консультанти від банку мають їх (технічні пропозиції, – ред.) опрацювати. Далі буде фінальна частина – це отримання фінансових пропозиції від компаній, які пройдуть за технічними пропозиціями", – повідомив Білий.

Визначити компанію переможця, яка реалізовуватиме проект впровадження е-квитка, у Садового планують до кінця травня, і вже влітку – розпочати монтаж валідаторів. Впровадження електронного квитка планують розпочати з комунального транспорту. Причому робити це обіцяють із залученням приватних перевізників (тобто маршруток, – ред.), які курсують міськими маршрутами, щоб була можливість зробити єдиний абонемент на весь транспорт. Розпочати планують з електротранспорту, за ним – комунальний автобусний транспорт, і далі – залучення приватних перевізників, які курсують міськими маршрутами. "Другим етапом ми плануємо залучати приміські маршрути до мережі електронного квитка", – додав чиновник.

За його словами, електронний квиток, який зараз впроваджують в інших містах України – це впровадження безготівкової системи розрахунку за проїзд, яка вже давно діє у Львові в електротранспорті, та якою у Львові вже користуються 17% пасажирів. Натомість Львів, впроваджуючи е-квиток, обрав перехід на оплату за транспортну роботу, завдяки чому зміниться механізм відносин між пасажиром, громадським транспортом і перевізниками. Збиратиме кошти з пасажирів буде оператор електронного квитка, який потім виплачуватиме їх перевізнику згідно виконаної останнім, власне, транспортної роботи. Також кардинально буде змінено і тарифну модель: це будуть часові квитки – на день, три дні, місяць, рік. Дешевше буде купувати квитки на довший термін.

Відтак Львів отримав пропозиції від консорціуму двох литовських компаній - Ridango і Datel. Остання компанія відома з реалізації своїх проектів з оплати проїзду у Швеції і в Естонії. Також їхнє обладнання встановлено в Києві, але поки ще не працює.

Наступна пропозиція – від чеської компанії Mikroelektronika в консорціумі з львівською компанією ТОВ "СофтСерв - муніципальні технології". Третя пропозиція – від двох турецьких компаній Kent Rart і Onur. Kent Rart – це відома компанія, яка реалізувала свої проекти з оплати за проїзд у Белграді, США, Туреччині.

Четверта пропозиція – від консорціум двох компаній: BPC Banking Technologies з Швеції і ТОВ "Реноме-Смарт" з м. Рівне. П'ята – від компанії PPTexellence з Бельгії. Їі пропозиція неповна, а фірма маловідома. Нарешті, шоста пропозиція надійшла від консорціуму трьох італійських компаній: AlmavivA, AEP Ticketing Solutions, Swarko Mizar та львівської компанії ТОВ "Сварко Україна".

Як наголосив П'єр Ів Тесьє, керівник Проекту iC consulenten (фірма-консультант), зараз розпочинається процес оцінки отриманих пропозицій від консорціумів, щоб визначити, які компанії проходять до другого етапу. "Бажано, щоб це було більше, ніж одна компанія, щоб була конкуренція. Ми подивимося, що компанії пропонують відповідно до наших вимог. Також компанії можуть запропонувати якісь технічні речі, які ми не пропонували. Тому будемо все аналізувати. Відповідно кінцеві технічні специфікації залежать від того, що компанії, які подалися, можуть запропонувати", - відзначив Тесьє.

Зазначимо, що для впровадження автоматизованої системи оплати проїзду у громадському транспорті вже виконані всі процедури оформлення кредиту ЄБРР на суму 10 млн євро та гарантій міста (загальна вартість проекту складає 11,2 млн євро, – ред.), проведено попередній відбір учасників тендеру – прекваліфікація, проведено відбір та підписано угоду з компанією іC сonsulenten (Австрія) на консалтингові послуги, підготовлений драфт технічного завдання на тендер, вивчено європейський досвід впровадження та експлуатації сучасних АСОП, завершено процедуру реєстрації назви електронного квитка "LeoCard"/"ЛеоКарт" у Державному підприємстві "Український інститут інтелектуальної власності" та отримано свідоцтво на знак для товарів і послуг.

Назву електронного квитка визначили львів'яни через соцопитування. Загалом назву "ЛеоКарт" запропонувало дев'ять львів'ян, однак переміг Андрій Карп'як, який надав таку пропозицію найшвидше. Ще 14 березня 2017 року переможцю вручили сертифікат, який дає право на отримання річного електронного квитка під номером 1 на весь транспорт Львова.

Втім, чи можна вірити цим обіцянками мерії і чи не є нинішні розмови про е-квиток лише черговою імітацією процесу – питання відкрите, адже впровадити електронний квиток у Львові обіцяють вже майже десять років. А львів'яни, тим часом, продовжують годинами чекати на зупинках потрібну маршрутку.

Всі актуальні та свіжі новини Львова читайте на Depo.Львів

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme