Від кобили до Садового: Львівському трамваю виповнюється 126 років

Поява електричного трамваю у Львові пов'язана із проведенням у 1894 році Галицької крайової виставки

Від кобили до Садового: Львівському трам…

Як повідомляє Depo.Львів, 31 травня 2020 року львівські електричні трамваї святкують день народження. Рівно 126 роки тому відбувся запуск першого рейсу з пассажирами.

1894 року у Львові було відкрито регулярний рух другого в Україні і четвертого в Австро-Угорщині електричного трамвая. Львів став другим містом території сучасної України, де містяни змогли користуватися таким винаходом цивілізації (перший електричний трамвай з'явився у Києві у 1892 році), а до того трамваї був кінний.

Фото: Фотографії старого Львова.

Його поява у Львові пов'язана із проведенням у 1894 році Галицької крайової виставки, яка мала показати високий рівень розвитку краю під владою Австро-Угорщини. Цю виставку мав відвідати сам кайзер Франц-Йосиф. Щоб забезпечити зручне сполучення залізничного вокзалу із Галицькою Крайовою Виставкою, було вирішено збудувати львівський електричний трамвай.

У 1893 році Львівський маґістрат оголосив тендер на будівництво ліній трамвая та електростанції потужністю 400 кінських сил. Тендер виграла віденська фірма "Сіменс&Гальське", яка мала обов'язки після двох років експлуатації на вимогу міської ради, якщо така буде, продати трамвай місту. Бюджет проекту становив 880 тис. крон.

Трамвай поблизу депо (кінець XIX століття). Фото: uk.wikipedia.org.

Ось як писала про перший пробний рейс львівського електричного трамваю львівська газета "Діло": "Пробна їзда електричного трамвая у Львові відбулася вночі між 1 і 2 годинами двома вагонами, що мали також електричне освітлення. Їзда була дуже ефективна, бо з-під коліс і на дробі добувалися снопи електричного світла… Пізньої нічної пори зібралося велике число цікавих…".

За першим трамваєм йшли тисячі людей протягом усього маршруту. Навіть поліція не могла дати раду людському натовпу.

Одна з тодішніх ліній пролягала від залізничного вокзалу по теперішній вулиці Степана Бандери через проспект Свободи до Стрийського парку, друга з'єднувала центр міста з Личаківським кладовищем. Ця лінія, довжиною 5,3 км, стала основною.

На лінії курсувало 11 вагонів. Розповідають, що візники, які мешкали на Личаківській, вороже зустріли трамвай, оскільки боялися конкуренції. Вони закидали вагони яйцями і гнилими помідорами.

Спочатку львівські трамваї не мали маршрутних номерів. З 1908 до 1923 року у Львові діяла унікальна система позначення маршрутів – комбінованими літерами. Оскільки в той час усі назви в місті були польськими, то в позначенні маршрутів використовувалися букви польського алфавіту.

Кожен маршрут позначався, за рідкісним винятком, двома літерами, що відповідали першим буквам у найменуванні кінцевих зупинок, що дозволяло пасажирам визначати куди їхати за позначенням ключових станцій. Головний вокзал (двірець) мав позначення D (пол. Dworzec glówny — Головний вокзал), Гетьманські вали (сучасний проспект Свободи) — H (пол. Hetmańska — Гетьманська), Личаків — Ł (Łyczaków — Личаків) і так далі.

Вагоноремонтні майстерні (1920-ті). Фото: uk.wikipedia.org.

Радянський Союз успадкував доволі розвиненену мережу трамвайних колій у Львові. Тому розбудовували в основному інфрастуктуру усередині трамвая. У 1965-1970 роках працівник "Львівелектротрансу" Іван Петришин розробив спеціальний апарат для продажу талонів. Апарат працював на електроенергії. У спеціальний отвір треба було опустити 15 копійок, і лише тоді прилад видавав талон. З іншого віконечка копійки випадали, якщо грошей було недостатньо.

Винахід використовували на території всієї України, для серійного виробництва у Києві спеціально створили завод.

Станом на 31 травня 2017 року у Львові діє 10 маршрутів трамваю. Трамвайний парк Львова налічує 183 вагонів, загальна протяжність колії – 73,503 км. Вартість проїзду, незалежно від відстані, становить 1,50 грн (загальна) та 0,75 грн (для учнів і студентів).

За СРСР у Львові було збудовано трамвайний маршрут N3, який з'єднав центр міста з вул. Науковою. А за часи незалежності у 2017 році з'явилася лінія трамвая N8, яка з'єднує Сихів і центр.

Примітно, що мешканці цього мікрорайону мають завдячувати Євро-2012 у Львові, яке, як і колись Крайова виставка в 1894 році, дала старт цьому проекту.

Про коней

За свідченнями істориків, трамваї у Львові курсували задовго до згаданої дати. Щоправда, у дію їх приводила не електрика, а коні.

Рейки в той час були зроблені з дерева, покриті бляхою. Коли трамвай на підйомі по Городоцькій був перевантажений, впрягали додаткових коней.

Будівництво ліній кінного трамваю розпочалося влітку 1879 року.

Повністю рух кінного трамвая припинили 29 грудня 1908 року. Коней розпродали, а вагони переробили на причепні для електричного трамвая.

Про зайців

Від самого початку запуску у Львові трамвая існували так звані "зайці". Ще коли був кінний трамвай, поліція їх відловлювала і змушувала цілий день відпрацьовувати на січкарні, заготовляючи для коней їжу. Актуальною ця проблема залишається й дотепер. У вересні 2008 року ліквідували посаду кондуктора, збільшивши кількість контролерів. В травні 2016 року були ліквідовані контролери. Нещодавно службу відновили в дещо іншому вигляді.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Львів

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"