Уряд Гончарука у дії: Чому медикам Львівщини уже зараз слід готуватись до проблем із грошима

У області очікують проблем із фінансуванням медицини, адже з 1 квітня 2020 року оплату медичних послуг комунальним закладам охорони здоров’я здійснюватимуть лише за договорами з Національною службою здоров’я

Уряд Гончарука у дії: Чому медикам Львів…

На Львівщині, як і в інших регіонах, з 1 квітня 2020 року зміниться підхід до фінансування медицини. Саме з цього часу оплату медичних послуг комунальним закладам охорони здоров’я здійснюватимуть за договорами з Національною службою здоров’я. З обласного бюджету фінансуватиметься лише патанатомія, судмедекспертиза, будинки дитини, дитячий протитуберкульозний санаторій, диспансер радіаційного захисту, МСЕК, лікувально-фізкультурний диспансер, обласний діагностичний центр.

Це підтверджує і той факт, що за експертними оцінками в бюджетах міст і ОТГ  Львівської області зменшення медичної субсидії відбулося пропорційно – приблизно на 75%. Тобто ця субвценія передбачена тільки на І квартал 2020 року. А на три наступних квартали грошей вже нема, що ніби і логічно, але не все так просто.

Чиновники, які відповідають на місцях за фінанси і бюджетні питання, зізнаються, що до кінця не розуміють, як буде відбуватися фінансування. Тобто знають, як все має бути, але не впевнені, що саме так і відбуватиметься.  Адже частина бюджетів приймалася без урахування субвенцій. Поки що "на місцях" зрозуміло  лише одне – дефіцит коштів на медицину, якщо він виникне, доведеться "закривати" за допомогою місцевих бюджетів.

Фактичне попередження медикам зробив поки що чинний заступник голови Львівської ОДА Іван Собко під час сесії Львівської обласної ради ще 5 грудня 2019 року. Тоді на його слова мало хто звернув увагу, а дарма. Чому – розбирались журналісти Depo.Львів.

С 1 січня 2020 року усі ОТГ отримали прямі міжбюджетні відносини з Урядом. У Асоціації міст переконані, що таким чином ці громади отримали нові можливості – ресурси та повноваження – для надання якісних послуг своїм жителям. Зокрема, у Львівській області прямі міжбюджетні відносини отримає Нежухівська ОТГ, де пройдуть перші вибори, а для Гніздичівської та Шегинівської громад врахували доходи та видатки у зв’язку з їхнім розширенням.

Як розповів директор департаменту фінансів Львівської ОДА Олег Демків, серед особливостей формування бюджету на 2020 рік є зменшення обсягу додаткової дотації на передані повноваження в освіті та охороні здоров’я, передача на фінансування з державного бюджету відшкодування пільг, субсидій, допомог сім’ям з дітьми, грошового забезпечення батькам-вихователям у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях, оплату медичних послуг комунальним закладам охорони здоров’я за договорами з Національною службою здоров’я (з обласного бюджету фінансуються лише патанатомія, судмедекспертиза, будинки дитини, дитячий протитубсанаторій, диспансер радіаційного захисту, МСЕК, лікувально-фізкультурний диспансер, обласний діагностичний центр, тощо) та інші.

Відтак, прогнозований обсяг обласного бюджету в 2020 році сягатиме 5,9 млрд грн. У порівнянні з 2019 роком, цей обсяг менший удвічі. У структурі доходів обласного бюджету на 2020 рік податки і збори складуть 54%, будівництво, реконструкція та ремонт доріг – 20%, медична субвенція – 9%, освітня субвенція – 7%.

За видатками найбільше коштів скерують у сферу дорожнього господарства, транспорту та зв’язку, освіти і науки, а також охорони здоров’я. "Бюджет Львівської області нарешті став самодостатнім. Структура дохідної частини змінилась. Наші власні надходження із 23% зросли до 54%. Бюджет підготовлено згідно з вимогами фінансового кодексу. Бюджет збалансований, в ньому збережені всі програми та належний для їх реалізації фінансовий ресурс", – зазначив  Собко.   

Також у Львівській ОДА підтвердилм, що із квітня Національна служба здоров’я оплачуватиме послуги спеціалізованим закладам за принципом "гроші йдуть за пацієнтом", а субвенція на утримання медичних закладів не передбачена. Уже зараз фахівці запевняють, що деяким установам буде непросто конкурувати, тому варто подумати над тим, які послуги надавати та підготуватися до співпраці із НСЗУ.

"Конкуренція за пацієнта буде шалена. Кожен керівник медичного закладу має розуміти що і як йому робити. Департамент завжди готовий помогти, проконсультувати. У цьому процесі є чіткі дедлайни. Ті, хто буде готовий до змін і до роботи в нових умовах, ті будуть затребувані та конкурентоспроможні. Приємно відзначити, що за готовністю наших медичних закладів Львівщина посідає лідерські позиції", – додав Собко.

У Львівській обладміністрації відбулася нарада за участі керівників закладів охорони здоров’я, які надають спеціалізовану та високоспеціалізовану медичну допомогу. На ній, зокрема, порушували питання фінансування закладів після 1 квітня. "Переважна більшість установ по області уже включилася в процес перетворення у некомерційні підприємства, які зможуть підписати угоду зі службою здоров’я та фінансуватимуться із державного бюджету. Всі, хто має юридичні підстави бути перетвореним, повинні завершити цей процес. Це буде мінімальною умовою для отримання фінансування. Маємо спільно працювати над тим, щоб початок квітня не надійшов зненацька", – наголосив т.в.о. директора департаменту Андрій Васько.

Під час наради також обговорили ситуацію із виплатою заробітної плати в галузі медицини. "Спільними зусиллями ми зменшили дефіцит по зарплаті до 18 млн грн, на початку року цей дефіцит був понад 200 млн грн. Є території, ефективність керівників яких можна ставити у приклад. Вони скеровували згідно з бюджетним кодексом видатки на заробітну плату, а не на капітальні видатки. Однак є території, які фінансували медицину, освіту чи інші незахищені статі на власний розсуд, і це призвело до заборгованостей по зарплатах. З такими керівниками буде окрема розмова", – розповів Собко.

Він запевнив, що задля погашення заборгованостей із державного бюджету надійде субвенція у розмірі 2,3 млн грн, іншу частину дефіциту покриють із резервного фонду обласного бюджету. Собко також наголосив, що уже зараз варто врахувати ті ризики, які можуть виникнути у медичній галузі після 1 квітня. Відтак, дотичні структури працюватимуть над тим, як прописати та скерувати необхідні кошти туди, де їх бракуватиме. У Львівській облраді уточняють, що йдеться про зменшення обсягу додаткової дотації на передані повноваження в освіті та охороні здоров’я на 351 млн грн (43%). 

Порівняно з очікуваним виконанням у 2019 році обсяг видатків пропонується зменшити на 1 385,6 млн гривень. З медициною ніби все більш-менш зрозуміло – зменшення обсягу зумовлене, в основному, здійсненням  з 1 квітня 2020 року видатків на оплату медичних послуг комунальним закладам охорони здоров’я за договорами з Національною службою здоров’я щодо медичного обслуговування населення в рамках програми медичних гарантій за кошти  державного бюджету, а також переведенням обліку власних надходжень некомерційних комунальних підприємств обласного підпорядкування на обслуговування в банках з органів державної казначейської служби.

А от з  освітою ситуація більш заплутана. Якщо оцінити  розміри субвенцій з держбюджету до місцевих бюджетів на цю галузь, то на перший погляд здається, що сума зросла. І містам, і ОТГ виділили більше освітньої субвенції – у середньому на 10-15%. Але радіти нема чому, якщо врахувати, що з 1 січня 2020 мінімальна зарплата в Україні зросла на 13%. Тобто, якщо не робити нових перерозподілів, то цих додаткових коштів за певних обставин, якщо зарплатня складатиме чималу частку у видатках, може не вистачити навіть на індексацію зарплат.

Втім, що робиться у ОТГ на Львівщині, а їх у області налічується 40, з’ясувати часто проблематично. Бюджети ОТГ майже не оприлюднюються, а у окремих ОТГ цифри не дають навіть місцевим депутатам. "Попри здобутки та перемоги реформи децентралізації влади, за останні роки в Давидівській ОТГ й надалі бюджет не приймають, а "пиляють". Бо ситуацію, у якій депутати громади не володіють навіть загальними цифрами, наприклад, скільки грошей заплановано скерувати на освіту в 2020 році, інакше як ручним бюджетом для майбутнього "пиляння" не назвеш. Очевидно, що місцева влада має на меті приховати, куди саме планує витрачати кошти громади, на чергові гірлянди з новими автівками, замість того щоб скерувати їх на медицину чи освітлення", – обурювався в розмові з Depo.Львів депутат Давидівської ОТГ Віталій Дяків. За його сорвами, бюджет цієї громади приймали простим голосуванням без роздачі депутатам цифр "на руки". 

Підсумовуючи, можна сказати, що бюджет Львівської області на 2020 рік став меншим, незважаючи на збільшення "захищених витрат" – зарплати. Крім того, в нашій країні завжди існує ризик, що якщо нова система фінансування медицини дасть збій, то ту діру місцевим бюджетам прийдеться закривати самим і невідомо з яких коштів.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Львів

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"