Будівництво століття: Чому спорудження сміттєпереробного заводу у Львові знову переноситься

Попередня фірма-виконавець не виконала зобов’язань, тож довелося шукати іншого підрядника і переукладати договори
 

Журналіст відділу новин
Будівництво століття: Чому спорудження с…
Таким бути сміттєпереробний завод у Львові

Після трагедії на Грибовицькому сміттєзвалищі під Львовом, яка сталася п’ять років тому, на темі будівництва сміттєпереробного заводу у місті не піарився хіба що лінивий. Нагадаємо, 28 травня 2016 року на території Грибовицького сміттєзвалища спалахнула масштабна пожежа. Приборкати її вдалося лише 30 травня, але потім стався зсув. Під тоннами сміття загинули четверо людей - начальник ДПРП-48 з охорони м. Рава-Руська, капітан служби цивільного захисту Юрій Рудий, начальник караулу ДПРЧ-17 з охорони м. Жовква, старший лейтенант служби цивільного захисту Андрій Вненкевич, пожежник ДПРЧ-17 з охорони м. Жовква, сержант служби цивільного захисту Богдан Юнка, а також інженер-еколог ЛКП "Збиранка" Олександр Бутін.  Тіла трьох загиблих рятувальників виявили лише наступного дня. А от Олександра Бутіна не знайшли досі (лише у 2017 році його офіційно визнали загиблим).

Трагедія одразу набула масштабного розголосу, а львівське сміття почало "мандрувати" всією Україною.

З того часу  чиновники різних рангів били себе в груди, обіцяючи нарешті вирішити питання рекультивації полігону твердих побутових відходів та побудувати завод. Проте за п’ять років справа практично так і не зрушила з мертвої точки – сміттєпереробного заводу у Львові немає, львівське сміття і надалі "мандрує" всією Україною, а рекультивацію полігону розпочали лише наприкінці 2020-го. Що ж гальмує процес і на якій стадії зараз це "будівництво століття", розбиралося Depo.Львів.

Грибовицьке сміттєзвалище, створене ще наприкінці 1950-х років, було єдиним легальним місцем для збору сміття зі Львова та довколишніх сіл. Щодня сюди вивозили по 600-650 тонн відходів з обласного центру, Жовківського, частково з Кам’янка-Бузького, Пустомитівського, Городоцького та Яворівського районів. Громадський інспектор з охорони довколишнього середовища Державної екологічної інспекції у Львівській області, житель Жовкви, Ігор Муравський називає його найнебезпечнішим у Європі, адже тут зберігається приблизно 11-12 млн тонн сміття, у тому числі 2 млн тонн гальваніки – відходів військової промисловості. Обласна санстанція ще у 2003 році видала постанову про закриття полігону, але сталося це лише у 2016-му – коли там виникла пожежа і загинули люди. Тоді ж міська влада заговорила про необхідність будівництва сміттєпереробного заводу.

Згодом, у лютому 2018 року оголосили тендер на проект будівництва. На початку червня того ж року міський голова Львова Андрій Садовий підписав угоду з ЄБРР про надання кредиту для "будівництва сміттєпереробного комплексу та рекультивації Грибовицького сміттєзвалища", а  у липні 2018-го на сесії Львівської міської ради виділили земельну ділянку під його спорудження – на вулиці Пластовій, 13. Втім, тоді обурилися місцеві мешканці, які не погодилися жити по сусідству з таким виробництвом. І численні протести та мітинги призупинили процес.

Зараз ситуацію вдалося більш-менш владнати. І вже цього літа місцева влада обіцяла таки розпочати будівництво. Однак знову щось пішло не так.

Будувати сміттєпереобний завод у Львові мав нідерландсько-литовський консорціум WTT-Axis. Контракт мали підписати до кінця червня. Але тепер з’ясувалося, що завод у Львові будуватимуть поляки. "Зараз готуємося підписати договір з іншим виконавцем - польською фірмою Control Process. Вони вже оформили філію в Україні, мають отримати ліцензію і після цього приступати до будівництва, – розповідає Depo.Львів директор ЛКП "Зелене місто" Святослав Євтушенко. – Щодо нідерландсько-литовського консорціуму, то тут виникли деякі проблеми – вони вчасно не надали гарантій щодо виконання робіт, тож ми були змушені розірвати із ними договір.

Святослав Євтушенко, директор ЛКП "Зелене місто"

Загальна вартість проекту, за словами пана Євтушенка, складає понад 36,6 млн євро. Частину цих коштів має надати Європейський банк реконструкції і розвитку як кредит (25 млн євро), 10 млн євро гранту мають надійти від фонду Східноєвропейського партнерства, решту грошей виділить місто.

Коли розпочнеться будівництво, то тут директор "Зеленого міста" вже не такий впевнений.  Каже, що це, радше, питання до підрядника, але розраховано, що будівництво має розпочатися найближчим часом. "Вони вже оформили філію, банк надає свою гарантію, мають отримати ще ліцензію на будівництво і все, можна починати, каже чиновник".

Щодо рекультивації Грибовицького сміттєзвалища, то, за словами Євтушенка, вона "триває чудово і все йде за планом". "Є звичайно перекоси, наприклад, дегазатори недобурили три свердловини, бо на той момент турецький підрядник затримався і не підготував майданчик. Але вони мають доробити це цього тижня, каже він".

Загалом рекультивація полігону триватиме у два етапи, розповідають в ЛКП "Зелене місто". Зараз на звалищі тривають земляні роботи, виположують схили. Далі розпочинаються роботи з дегазації. Цей процес триватиме ще 2-3 роки. За цей час на полігоні будуть висаджені чагарники, кущі, інші невеликі зелені насадження. "Зараз триває перший етап рекультивації, каже у коментарі  Depo.Львів  громадський інспектор з охорони довколишнього середовища Державної екологічної інспекції у Львівській області Ігор Муравський. Туди завозять землю, розгортають, уположують схили. І це не може не тішити. Хоча за ці роки сміттєзвалище фактично вже саме стабілізувалося – сіло на декілька метрів і стало нижчим".

Куди вивозять львівське сміття – у Львові не знає ніхто. У міській раді кажуть, що перевізники, які опікуються очисткою міста, мають укладені договори з різними полігонами. Тим часом відходи зі Львова з’являються то тут, то там. Одне із останніх таких несанкціонованих сміттєзвалищ виявили на вулиці Пластовій у Львові, де воно горить та тліє на сонці. Про це нам повідомила депутат міської ради Анастасія Окряк: "До мене особисто звернулися місцеві мешканці і повідомили про проблему. Кажуть, що будівельне сміття, побутові відходи сюди звозять приватно місцеві мешканці, та й вантажівки. Хто вони і звідки – дослідити дуже важко, каже народна обраниця".

Тож наразі достеменно невідомо, коли, врешті, з’явиться у Львові сміттєпереробний завод. Чиновники відбиваються обіцянками та відписками, а фірми, які займаються очисткою міста від відходів, вивозять їх на різні звалища, відомі лише їм самим. Львів’янам же залишається лише сподіватися, що місто знову не погрузне у черговому сміттєвому колапсі.

 

Всі актуальні та свіжі новини Львова читайте на Depo.Львів

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme