Як львівський студент "реанімує" електронні вказівники трамваїв і тролейбусів

У Садового спочатку забули, а потім "забили" на придбання пультів керування маршрутовказівниками, встановленими у громадському транспорті. За справу взялися волонтери

Як львівський студент "реанімує" електро…

Віднедавна на деяких трамваях і тролейбусах, які прибули до Львова з Німеччини та Чехії, повноцінно запрацювали електронні маршрутовказівники. Журналіст Depo.Львів відшукав людину, яка на волонтерських засадах відновлює трамвайно-тролейбусну електроніку – це студент Технологічного коледжу Львівської Політехніки Дмитро Янківський. Ми поцікавилися у нього, як виникла ідея "реанімувати" електронні маршрутовказівники.

На початку 2013 року до Львова почали прибувати тролейбуси "Skoda", що до того добряче працювали по вулицях чеських міст. У себе на батьківщині ці тролейбуси пройшли модернізацію і були обладнані електронними маршрутовказівниками фірми "BUSE".

Як студент у Львові "реанімує" електронні маршрутовказівники трамваїв і тролейбусів - фото 1

"На жаль, під час купівлі цих тролейбусів у "Львівелектротрансі" забули придбати пульти керування електронними маршрутовказівниками, тому спочатку електронні маршрутовказівники на цих тролейбусах не працювали, і замість них ставили паперові трафарети", - каже хлопець.

Янківський розповідає, що у його колеги, фаната електротранспорту Андрія Василюка, виникла ідея "реанімувати" працездатність електронних маршрутовказівників на чеських тролейбусах. Пульт для електронного маршрутовказівника вирішили придбати, зібравши кошти серед фанатів електротранспорту і просто ініціативних людей. Власне, завдяки "спільнокошту" на купівлю пульта для електронного маршрутовказівника львівські фанати електротранспорту і перезнайомилися один з одним. Необхідну суму було зібрано достатньо швидко, і згодом виробник надіслав необхідний пульт.

Як студент у Львові "реанімує" електронні маршрутовказівники трамваїв і тролейбусів - фото 2

Першим тролейбусом, на якому повноцінно запрацював електронний маршрутовказівник, стала машина з бортовим номером 597. Більше того, завдяки цьому пульту вдалося налагодити електронні табло й на інших "прибульцях" із Чехії.

"Чеські тролейбуси обладнані електронними маршрутовказівниками блінкерного типу. Навіть якщо пульт керування від’єднати, то табло буде відображати останній обраний маршрут. Але змінити інформацію на табло без пульта неможливо. Тому в тролейбусах, для яких не було пультів, ми вивели на табло маршрутовказівників ті маршрути, на яких вони найчастіше працюють. Але при зміні маршруту водіям доводиться ставити паперові трафарети", – розповідає Янківський.

Завдяки фанатам електротранспорту і небайдужим львів’янам вдалося зібрати кошти для придбання пультів для електронних вказівників ще кількох тролейбусів. З придбанням волонтерам допоміг українець Олександр Чикиш, який нині живе і працює за кордоном.

Як студент у Львові "реанімує" електронні маршрутовказівники трамваїв і тролейбусів - фото 3

"Оригінальні нові пульти для електронних маршрутовказівників фірми "BUSE" є достатньо дорогими – вони коштують близько 300 євро. Після того, як гривня знецінилася, зібрати такі кошти силами фанатів електротранспорту стало майже нереально. Пан Олександр зміг придбати на інтернет-аукціонах більш дешеві вживані пульти, сумісні з електронними маршрутовказівниками чеських тролейбусів. Завдяки цьому ми разом із фанатами електротранспорту Андрієм Василюком і Олександром Єрохіним змогли "реанімувати" та налагодити електронні маршрутовказівники на тролейбусах №№599, 603 і 604", - розповів Янківський.

Дмитро каже, що довший час електронні табло трамваїв, які прибули до Львова з Ерфурта, вважалися повністю безнадійними. Фірми, яка виготовляла ці маршрутовказівники, вже немає, прилади старої конструкції і, щоб вони стали відображати маршрут, потрібно було не лише дістати пульти керування, але й перепрограмувати декілька елементів пам’яті, на які записується інформація про маршрути.

За словами Янківського, Олександр Чикиш, професійний програміст, зміг переписати "прошивку" для мікросхем пам’яті, і"у листопаді 2015 року хлопцям разом з працівниками "Львівелектротрансу" реанімували маршрутовказівник на трамвайному вагоні №1175.

Роботи з "реанімації" та налагодження табло на трамвайних вагонах №№1174 та 1178 Дмитро виконав під час проходження виробничої практики у "Львівелектротрансі". 

Окрім реанімації фірмових маршрутовказівників Дмитро також власноручно конструює подібні табло для трамваїв і тролейбусів. "Разом із моїм колегою по навчанню Назарієм Курівчаком ми розробили пульт керування світлодіодним маршрутовказівником, який дозволяє переключати номери маршрутів при натисканні на кнопку. Електронний маршрутовказівник власної конструкції хлопці встановили на тролейбус №602", - розповів Янківський.

"Зараз маршрутовказівник, який ми сконструювали, може відображати лише числову інформацію – номер маршруту, адже він побудований на базі світлодіодних семисегментних індикаторів. Основними його перевагами є достатньо проста конструкція та невисока ціна, такий електронний маршрутовказівник може використовуватися спереду і ззаду трамвая чи тролейбуса. Боковий маршрутовказівник має відображати не лише інформацію про номер маршруту, але й про напрямок його прямування. Отже далі я планую сконструювати електронний маршрутовказівник на основі світлодіодних матриць, який відображав би не тільки інформацію про номер маршруту, але й його кінцеві зупинки", - ділиться планами хлопець.

Через важкий економічний стан "Львівелектротрансу" Дмитро не сподівається на фінансову допомогу з боку підприємства. "Але ми думаємо, що серед активних львів’ян знайдуться люди, готові підтримати "стартап" львівського студента, - каже активіст Антон Лягушкін. – Якщо його проект буде реалізовано, ще один трамвай або тролейбус після капітального ремонту наблизиться до європейських стандартів. Це дуже добре, коли студенти конвертують отримані знання у реальні справи".

Всі актуальні та свіжі новини Львова читайте на Depo.Львів

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme