ЛАЗи спотикання: Чому Садовому ще не раз нагадають про його "російський борг"

Львівська міська рада заборгувала підприємству "Львівські автобусні заводи" 25 млн гривень за автобуси, які отримала в 2010 році

Юрій Богун
Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Львів
ЛАЗи спотикання: Чому Садовому ще не раз…

На останній сесії Львівської міської ради було гаряче: депутати сперечалися і кричали, активісти штурмували сесійну залу, і все через автобуси. Точніше, через питання: платити за них, чи вже ні.

Під час підготовки до Євро-2012 Львів купив у підприємства "Львівські автобусні заводи", раніше відомого, як "Львівський автобусний завод" – всім знайомий ЛАЗ – 32 автобуси за 28 млн гривень. За словами мера Львова Андрія Садового, коли місто готувалося до Євро-2012, і стояло питання, де купити автобуси, то однозначно не було інших думок, окрім купівлі на львівському підприємстві. В той самий час, з інших міст почала надходити інформація, що міськради гроші платять, а автобуси-тролейбуси з підприємства не дають.

Львів машини таки отримав – сталося це ще в 2010-му, але гроші підприємству так і не перерахувало, вирішивши "почекати" з оплатою. В підсумку, Львів – єдине місто, яке взяло автобуси, а кошти за них так і не віддало. У інших, до слова, вийшло навпаки – гроші заплатили, але машин не отримали.

Львівський автобусний завод свого часу викупив російський бізнесмен Ігор Чуркін, тож зараз Садовий, можна сказати, ставить собі у заслугу те, що "кинув москалів на гроші". Холдинг зупинив виробництво у 2014 році. Зараз ТОВ "Львівські автобусні заводи", яке перебуває в процесі припинення, офіційно записане на Чуркіна та низку компаній, зареєстрованих в Канаді і Великобританії.

Разом з тим, власники ЛАЗу звернулися до суду, і той, пройшовши всі горнила, прийняв рішення, що місто таки має заплатити 25 млн гривень за автобуси, що брали у 2010-го. У Львівській міськраді погоджуються, що питання треба врегулювати, і кошти – віддати. Але, за словами Садового, є небезпека, щоб ті кошти не потрапили у погані руки. Місто хотіло би, щоб після сплати боргу ЛАЗ скерував отримані гроші на виплату заборгованості із зарплати перед працівниками, а також на погашення боргу заводу перед міськими комунальними підприємствами.

В Україні, згідно із законом передбачена можливість продати борг. ЛАЗ, який впродовж 2012-2017 року не зміг стягнути свої гроші, продав його компанії з управління активами "Оптимум Фактор", основним видом діяльності якої є саме придбання проблемної заборгованості. Так працюють колекторські компанії.

На сьогоднішній день борг належить саме "Оптимум Фактору", серед власників якого, станом на жовтень 2017 року, була дружина згаданого Чуркіна Таїсія Саніна. Компанія погодилась зробити певний "дисконт" в 5 млн гривень, щоб місто менше заплатило, і навіть готові виплатити кошти, які зафіксовані як борг, тим людям, які на ЛАЗі працювали, але не отримали заробітної плати. Погодилась компанія повернути кошти і комунальним підприємствам: зокрема, гуртожитки ЛАЗу мають борг перед міським КП "Львівтеплоенерго" в сумі близько 2,3 млн гривень – комунальне підприємство, на відміну від "Львівобленерго", цим гуртожиткам тепла не виключає. Крім того, гуртожитки боргують "Львівводоканал" близько 400 тис. гривень за воду. Також станом на сьогодні є близько 2 млн гривень підтвердженої суми заборгованості "Львівських автобусних заводів" перед працівниками ЛАЗ.

Далі – більше. Через цей борг міста перед заводом Міністерство юстиції оголосило у розшук всі 140 автобусів найбільшого львівського перевізника – комунального АТП-1 . Починаючи з 24 січня поліція має затримувати автобуси і доставляти їх на штрафмайднчик. Патрульна поліція Львова наче як уже затримала сім комунальних автобусів, серед яких чотири – нові "Електрони".

Поліція внесла номери усіх розшукуваних автобусів у системи "Рубіж", яка автоматично виявляє автомобілі, що перебувають у розшуку. Щоправда, рішення про арешт автобусів було ухвалене у суді ще у жовтні минулого року, а виконавче провадження Департамену державної виконавчої служби Міністерства юстиції України відкрив ще 28 грудня минулого року.

Власне, на засідання сесії Львівської міськради 25 січня виносилася ухвала про меморандум, що передбачає наступне: АТП-1 визнає борг у сумі 28 млн гривень за придбані ЛАЗи та зобов'язується сплатити "Оптимум Фактор" 20,3 млн. При цьому "Оптимум Фактор" зобов'язується сплатити борги ЛАЗу за воду, тепло та виплатити близько 2,5 млн гривнь заборгованої зарплатні працівникам ЛАЗу. Слід зазначити, що раніше АТП-1 вже сплатило 4,5 млн гривень виконавчій службі для погашення боргів по зарплатні перед працівниками ЛАЗу, а ще 4 млн гривень "Оптимум Фактор" погодився пробачити після отримання основної частини боргу.

Під час сесії громадські активісти на чолі з громадським діячем Іваном Спринським, який має мерські амбіції, вимагали від Львівської міськради не ухвалювати рішення про виплату боргу ЛАЗ, оскільки ці гроші з високою ймовірністю потраплять на Росію. За словами активістів, вони бояться, що з цих коштів будуть фінансуватися і терористичні організації на Донбасі. Тож до міськради спробували потрапити кілька десятків протестувальників, які хотіли бути присутніми під час розгляду питання щодо ЛАЗу. Внаслідок цього біля входу до Ратуші виникла штовханина, а питання було знято з розгляду.

Наразі міськрада не ухвалила жодного рішення з питання боргу, а лише звернулася Генеральної прокуратури та МВС з проханням розслідувати приватизацію ЛАЗ російським бізнесменом Чуркіним. Ухвалення меморандуму перенесене на невизначений термін. А це означає, що Садовому, якого і так зараз торблять з усіх боків то за транспорт, то за сміття, то ще за щось, ще не один раз перед виборами нагадають про його "російський" борг.

Всі актуальні та свіжі новини Львова читайте на Depo.Львів

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme