UK
Для цього матеріалу переклад іншими мовами відсутній, спробуйте перевірити пізніше

Як заробити на децентралізації

Проведення реформи дозволило громадам суттєво збільшити місцеві бюджети

Завдяки проведенню реформи децентралізації місцеві бюджети зросли більш, ніж удвічі, з 68,6 млрд гривень в 2014 році до 146,6 млрд гривень в 2016 році. Частка місцевих бюджетів у зведеному бюджеті продовжує зростати і на кінець 2017 року наблизилася до 50% (у 2015 році - 45,6%).

Серед громад, яким вдалося заробити на децентралізації і Голобська об'єднана територіальна громада (Ковельський район, Волинська область). Громада утворена 14 серпня 2015 року шляхом добровільного об'єднання Голобської селищної ради та трьох сільських рад: Голобська селищна рад, Поповичівська сільська рада, Майданівська сільська рада і Новомосирська сільська рада, всього 19 населених пунктів.

В 2015 році дохідна частина бюджету громади становила 3,714 млн гривень. Видаткова частина бюджету складала 3,586 млн гривень. З них поточні витрати – 3,214 млн гривень, а капітальні – 0,372 млн гривень. На утримання органів місцевого самоврядування скеровувалося 0,707 млн гривень, або 19,7% бюджету.

За рік діяльності громади власні доходи вдалося збільшити втричі з 2,254 млн гривень до 7,951 млн гривень. Наповнення відбувається в основному за рахунок податку на доходи з фізичних осіб. В 2016 році його зібрано на 3,859 млн гривень. Збір акцизного податку зріс на 50% до 0,955 млн гривень.

Вдвічі зросли надходження від плати за землю (2,008 млн гривень), єдиного податку (0,907 млн гривень) і податку на нерухоме майно (0,049 млн гривень). Також громада отримала субвенцію на формування інфраструктури ОТГ – 5,05 млн гривень.

Завдяки проведенню реформи в 2016 році капітальні витрати зросли до 3,96 млн гривень, або до 495,1 млн гривень, що за словами співзасновника та голови Центру Громадянських Ініціатив, експерту з питань самоврядування та самоорганізації Віталія Загайного є хорошим показником. "Капітальні витрати – це так званий бюджет розвитку громади. Для порівняння бюджет розвитку Львова – 1,7 млрд гривень (2 тис. гривень на людину)", - сказав він.

Також експерт відзначив низький показаник показник питомої ваги видатків на утримання апарату управління – 17,3%. "Все що менше 20% це хороший показник", - сказав він.

Голова громади Сергій Гарбарчук згадує, що коли у 2015 році був прийнятий Закон України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", яким передбачалося об'єднання громад, більшість селищних, сільських голів, жителів громад сприйняли цей процес скептично.

"Аналізуючи діючу модель взаємовідносин з органами влади різних рівнів, фінансову складову, реальний стан справ на місцях, ми прийшли до висновку, що так далі сільським радам неможливо існувати. Об'єднання сільських громад в одну потужну адміністративну одиницю – це шанс для стабільного та поступального соціально-економічного і культурного розвитку. Ми цим шансом скористалися і не жалкуємо", - розповів він.

Податковий кодекс України для ОТГ передбачає значно більший "фінансовий пиріг", який потрапляє в місцевий бюджет. Розпоряджатися цим ресурсом може тільки місцева влада, депутатський корпус, тому є можливість фінансувати ті чи інші програми та об'єкти інфраструктури. "В минулому році з Державного бюджету на розвиток інфраструктури нашої громади виділено понад 5 млн гривень, які успішно були освоєні. У цьому році передбачено майже 3,5 млн гривень", - додав Гарбарчук.

За ці гроші планується провести роботи з утеплення фасаду школи в Голобах та реалізувати ІІІ етап проекту з реконструкції стадіону "Дружба". Ці проекти фінансуються з ДФРР на умовах співфінансування з місцевого бюджету. Плануємо провести капітальний ремонт вулиці Лесі Українки в Голобах, вулиці Центральної у Вівчицьку, вулиці Молодіжної в Бруховичах, вулиці Миру в Дарівці, вулиці Зеленої в Погіньках, у разі економії коштів – вулиці Перемоги (частково) у Поповичах. Заплановано обладнати вуличне освітлення у Новому Мосирі та Дарівці.

Ідуть пошуки підрядника для виконання капітального ремонту клубу в Малому Порську. Уже в цьому році за кошти місцевого бюджету проведено поточні ремонти доріг до сіл Вівчицька, Калиновника, Погіньок, Малого Порська, Великого Порська.

У минулому році проведено реконструкцію стадіону "Дружба", завершено міжнародний проект, фінансований Європейським Союзом та коштами місцевого бюджету, з розчищення меліоративних каналів. У Солотвині встановлено вуличне освітлення. Збудовано котельню із встановленням твердопаливних котлів у школі с. Попович, що дало можливість економити кошти та значно покращити температурний режим у закладі. Придбано на умовах співфінансування третій шкільний автобус.

Також проведено капітальний ремонт з асфальто-бетонним покриттям вулиці Ткача у Голобах. На умовах співфінансування з обласним бюджетом завершено асфальтування покриття дороги у селі Новий Мосир. Відремонтовано вулицю Миру у Поповичах. Замінено дах у Голобській музичній школі, здійснено капітальний ремонт закладів культури сіл Великий Порськ, Новий Мосир, смт Голоби.

Створення опорного освітнього закладу дало можливість за кошти держбюджету значно покращити матеріально-технічну базу навчально-виховного комплексу в Голобах та шкіл-філій. Найбільш значимим та вагомим здобутком є відкриття Центру надання адміністративних послуг.

"Один чоловік, зайшовши у ЦНАП, позитивно і високо оцінив все зроблене, а на завершення сказав: "Краще зробили би дорогу". Як я йому не доводив, що це – проект Євросоюзу, і кошти йдуть тільки на створення ЦНАПів, що добре, що ми втрапили у цей проект, інакше він був би реалізований у іншій громаді, чоловік цього не хотів розуміти", - згадує курйозний випадок Гарбарчук.

Говорячи про колег, які ще тільки на шляху децентралізації Гарбарчук рекомендує їм, перш за все, пріоритетом поставити інтереси громади, а не свої особисті вигоди. Виважено підходити до вибору адміністративного центру майбутньої громади, враховуючи рівень розвитку інфраструктури, мережу автошляхів, і, звичайно, наявність самого адміністративного приміщення, де могли б комфортно працювати спеціалісти ради, яких побільшає.

У штатний розпис введено посади: заступників селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради, в.о. старости, адміністраторів ЦНАПу, державного кадастрового реєстратора, державного реєстратора прав на нерухоме майно, проектного менеджера, спеціаліста із прийому заяв на призначення всіх видів державних соціальних допомог, оформлення субсидій та пільг, працівників бухгалтерської служби.

Експерт з децентралізації Олена Кузьмич додає, що на роботу в ОТГ переходять колишні чиновники райадміністрацій, які розуміють, що тут вони можуть краще реалізуватися, та й отримати вищі зарплати.

За її словами глобально створення ОТГ дає можливість вийти з прокремлівської матриці. "Якщо громада буде сильна, їй не страшний ворог, ніякий сепаратизм туди не проникне", - вважає вона. За її словами у Голоби, вивчати досвід ОТГ приїжджали, навіть, білоруси.

На початок 2017 року створено вже 366 об'єднаних територіальних громад (ОТГ), які уряд визнав спроможними, з них на Волині - 20. До складу цих ОТГ увійшли близько 1800 колишніх місцевих рад. Зараз 5,7 млн людей проживають в ОТГ. Державна підтримка регіонального розвитку та розвитку інфраструктури громад за час реформи зросла у 30 разів: з 0,5 млрд в 2014 до 14,9 млрд грн у 2017 році.

Уряд Володимира Гройсмана визначив підтримку реформи децентралізації в Україні одним з пріоритетних завдань, що сприятиме розвитку місцевого самоуправління і економічного розвитку країни в цілому. Очікується, що 2018 рік стане ключовим у питанні формування базового рівня місцевого самоврядування: до кінця року більшість існуючих малочисельних місцевих рад можуть об'єднатися, а отже стати спроможними перебрати на себе більшість повноважень, належним чином використовувати ресурси.

Всі актуальні та свіжі новини Львова читайте на Depo.Львів

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme